Pisicile ar cumpara (conditionalul iritant)

E acum o reclama la tv, pe care, vreau-nu vreau, o nimeresc foarte des… lotiunea nu stiu care. Fraza care ma obsedeaza la modul enervant rau este “9 din 10 femei din Romania si-ar schimba lotiunea cu Fa Nutriskin“. E stupid. Imi reaminteste de un conditional celebru din publicitate, cel de la Whiskas. “Les chats achèteraient Whiskas” [pisicile ar cumpara Whiskas]. Daca in cazul pisicilor, mai treaca mearga, conditionalul e scuzat de faptul ca pisicile NU POT cumpara Whiskas chiar daca si-ar dori, pentru ca pisicile nu merg la supermarket, nu au portofel, nu au card, nu fac cumparaturi, ce e stupiditatea asta de “slogan” in cazul FA?????  Pai eu, cand aud “9 din 10 femei din Romania si-ar schimba lotiunea cu Fa Nutriskin”, ma intreb: si? ce mai asteapta? Ce au? N-au bani? Asteapta ziua de salariu? N-au cu cine lasa copilul acasa? Si-au pierdut cheia, si nu pot iesi? Au o jena? De ce nu o fac? Si daca n-au bani, daca chiar au chef, de ce nu imprumuta, da-o incolo ca o lotiune Fa chiar costa un pret modest.
Nu suna mai bine “9 din 10 femei si-au schimbat lotiunea cu…”? Sau macar “6 din 10 femei si-au schimbat lotiunea cu…”, adica 6 certitudini din 10 sunt mult mai valoroase decat 9 intentii din 10, nematerializate niciodata. Plus ca eu, din fata televizorului, ma enervez si ma intreb: de ce ma anunta ca si-ar schimba? sa ma anunte cand au schimbat. Sau sa gaseasca naibii un slogan mai destept. Da, pisicile au scuze ca nu-si cumpara singure Whiskas, femeile care doar “si-ar schimba lotiunea” n-au nicio noima si niciun sens. Sunt de neinteles. “Si-ar schimba?” Adica le-au luat de pe raft si le-au pus la loc? S-au razgandit? si daca da, de ce? Si cand o sa-si schimbe? La toamna? La iarna?

Unde mai pui ca, enervata de stupiditatea acestui slogan, am cautat de unde vine. Ei bine, inainte sa lanseze produsul, au facut teste (nimic neobisnuit).
Din 120 de femei care au testat produsul, 120 de potentiale cliente care l-au primit spre test, si 9 din 10 au raspuns la chestionarul ulterior de evaluare al produsului cu “Da“, la intrebarea “v-ati schimba actuala lotiune pe care o folositi cu Fa Nutriskin?“. Ei, si un destept a tras concluzia ca uite ce slogan bun, ce sa mai platim un alt slogan, lasa ca uite, merge.
Transa de 120 e extrem de mica, deci oricum acea proportie de 9 din 10 e irelevanta, iar conditionalul face fraza complet stupida.

Fa si-ar schimba poate ideea campaniilor.
Si ar invata poate, ca in slogan, conditionalul este cam delicat de folosit.

Te ascult